„Rekonstrukcja instrumentu i rekonstrukcja repertuaru to dwa równoległe procesy. Można wymienić jeszcze inne, jak opracowanie techniki gry bądź praktyki wykonawczej. Instrument, który zbudowałem w latach 2009–2012 nie jest kopią żadnego z instrumentów historycznych – prawie wszystkie zaginęły i nie istnieją żadne plany ich konstrukcji. Moja viola organista jest syntezą zbudowaną na podstawie różnych źródeł – z zasadniczą rolą szkiców Leonarda da Vinci oraz opisów Michaela Praetoriusa.
W pracy rekonstruktora poszedłem trzema tropami. Pierwszy to było wyobrażenie brzmienia, drugi – wyobrażenie potencjalnego repertuaru, który będzie musiał być prawie w całości zrekonstruowany. Dopiero wówczas mogłem myśleć o budowie instrumentu. Wiedziałem z opisu Praetoriusa, że brzmienie mogło być podobne do dźwięku viola da gamba, ale też mogło się kojarzyć z innymi instrumentami smyczkowymi, dętymi lub w pewnych przypadkach – organami. ”
SZ